Cele szczegółowe, priorytety celu, kierunki interwencji
II.1. Zwiększenie dostępności szkół, przedszkoli, żłobków oraz innych form edukacji i opieki dla dzieci i dorosłych z różnymi potrzebami
II.1.1. Rozbudowa sieci edukacyjno-opiekuńczej
II.1.1.1. Zwiększenie dostępności do opieki nad dziećmi i edukacji formalnej przez utworzenie nowych szkół i placówek oświatowych oraz rozbudowę istniejących
II.1.1.2. Zwiększenie dostępności do edukacji pozaformalnej w dzielnicach
II.1.1.3. Rozwój sieci edukacyjno-opiekuńczej w oparciu o partnerstwa z podmiotami prywatnymi
II.1.1.4. Wdrożenie standardu minimum dostępności placówek i przestrzeni edukacyjnych
II.1.2. Wsparcie i rozwój kadr pozwalających budować ofertę edukacyjno-opiekuńczą
II.1.2.1. Rozwijanie systemu narzędzi motywujących środowisko zawodowe nauczycieli
II.1.2.2. Rozwijanie systemu szkoleniowo-doradczego dla kadr z obszaru edukacji i opieki w zakresie praw człowieka i pracy z mieszkańcami o różnych potrzebach
II.1.2.3. Wspieranie dokształcania nauczycieli w kierunku kompetencji interdyscyplinarnych, w tym we współpracy z uczelniami
II.1.3. Rozwój oferty edukacyjno-opiekuńczej dla mieszkańców z różnymi potrzebami
II.1.3.1. Poszerzanie oferty i dostępności zajęć pozaszkolnych dla dzieci i młodzieży z uwzględnieniem różnorodności potrzeb
II.1.3.2. Zwiększenie skali uczestnictwa mieszkańców oraz poszerzenie oferty i dostępności aktywności edukacyjnych dla dorosłych mieszkańców z uwzględnieniem różnorodności potrzeb
II.1.3.3. Utworzenie skonsolidowanej, dostępnej oferty aktywności w zakresie rozwijania talentów
II.2. Rozwijanie i wspieranie uczenia się przez całe życie w zgodzie z talentami i rynkiem pracy
II.2.1. Promowanie otwartej, uczącej, kreatywnej postawy w życiu codziennym
II.2.1.1. Promowanie postaw uczenia się przez całe życie i rozwijania swoich pasji i talentów
II.2.1.2. Promowanie wiedzy o prawach człowieka, w tym prawach dziecka, i przeciwdziałaniu przemocy oraz dyskryminacji i jej skutków
II.2.1.3. Rozwijanie kompetencji społecznych niezbędnych do funkcjonowania w życiu społecznym i zawodowym
II.2.1.4. Rozwijanie kompetencji przydatnych do rozwoju spółdzielczości, przedsiębiorczości i samorządności mieszkańców
II.2.1.5. Rozwijanie kompetencji i promowanie postaw niezbędnych do rozwoju wolontariatu
II.2.2. Wdrażanie gdańskiego standardu edukacji
II.2.2.1. Wdrożenie Gdańskiego Programu Nauczania
II.2.2.2. Wdrożenie Paszportu Kompetencji Kluczowych XXI Wieku
II.2.2.3. Rozwój możliwości realizowania podstawy programowej w przestrzeni miejskiej poza budynkami szkół i placówek oświatowych
II.2.3. Budowanie systemu rozwoju zawodowego opartego na dobrych relacjach i pracy z talentami
II.2.3.1. Wzmocnienie pozycji i rozwijanie sieci doradztwa zawodowego na każdym etapie edukacji
II.2.3.2. Objęcie programem badania talentów i zainteresowań dzieci i młodzieży na różnych etapach edukacji
II.2.3.3. Rozwój współpracy samorządu z przedsiębiorcami w oparciu o ideę społecznej odpowiedzialności biznesu
II.2.4. Rozwijanie kompetencji mieszkańców przez wysokiej jakości formalną edukację zawodową
II.2.4.1. Dostosowywanie edukacji zawodowej do potrzeb rynku pracy, w tym przez bieżącą analizę zapotrzebowania na pracowników i kompetencje
II.2.4.2. Pozyskiwanie specjalistów z rynku pracy w celu uzupełnienia kadry pedagogicznej
II.2.5. Rozwijanie kompetencji mieszkańców poprzez wspieranie pozaformalnej edukacji zawodowej
II.2.5.1. Rozwinięcie platformy współpracy pracodawców ze środowiskiem edukacyjnym
II.2.5.2. Rozwijanie kompetencji mieszkańców w zakresie edukacji równościowej
II.2.5.3. Rozwijanie komunikacyjnych kompetencji mieszkańców
II.3. Wzrost dobrostanu, poprawa stanu zdrowia mieszkanek i mieszkańców oraz rozwój kultury fizycznej
II.3.1. Promocja zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie chorobom
II.3.1.1. Rozwój kompetencji zdrowotnych mieszkanek i mieszkańców na wszystkich etapach życia
II.3.1.2. Zmniejszenie ryzyka występowania chorób cywilizacyjnych poprzez podniesienie efektywności działań profilaktycznych
II.3.2. Ochrona zdrowia psychicznego
II.3.2.1. Umacnianie indywidualnej i społecznej wartości zdrowia psychicznego poprzez edukację zdrowotną i promocję zachowań prozdrowotnych oraz zapobieganie stygmatyzacji osób z zaburzeniami psychicznymi
II.3.2.2. Poprawa dostępności kompleksowej opieki w zakresie zdrowia psychicznego
II.3.2.3. Poprawa efektywności systemu zarządzania działaniami z zakresu ochrony zdrowia psychicznego
II.3.2.4. Przeciwdziałanie zdarzeniom suicydalnym wśród dzieci i młodzieży
II.3.3. Zmniejszenie używania substancji psychoaktywnych i przeciwdziałanie uzależnieniom
II.3.3.1. Kształtowanie prawidłowych wzorców konsumpcji alkoholu, ograniczanie spożycia alkoholu oraz stosowania innych substancji psychoaktywnych
II.3.3.2. Zmniejszenie ryzyka występowania uzależnień behawioralnych poprzez rozwój oferty profilaktycznej skierowanej w szczególności do dzieci i młodzieży
II.3.3.3. Ograniczenie szkód zdrowotnych, psychologicznych i społecznych wynikających ze spożywania substancji psychoaktywnych oraz innych zachowań ryzykownych
II.3.4. Rozwój sportu oraz zwiększenie udziału mieszkańców w kulturze fizycznej
II.3.4.1. Tworzenie warunków dla rozwoju sportu powszechnego
II.3.4.2. Tworzenie warunków dla rozwoju sportu wyczynowego
II.3.4.3. Zwiększenie udziału mieszkańców w roli kibiców podczas wydarzeń sportowych
II.3.4.4. Wykorzystanie nadwodnego potencjału miasta dla rozwoju sportu, rekreacji i turystyki wodnej
II.3.5. Poprawa jakości usług zdrowotnych
II.3.5.1. Integrowanie pomocy społecznej, psychologicznej i opieki medycznej
II.3.5.2. Wspieranie tworzenia warunków ułatwiających dostęp do usług zdrowotnych, w tym leczenia niepłodności
II.3.5.3. Wspieranie kształtowania kompetencji mieszkańców dotyczących uczestnictwa w procesie leczenia
II.4. Włączanie społeczne oraz tworzenie warunków do długiego niezależnego życia mieszkanek i mieszkańców
II.4.1. Rozwój dostępnych usług społecznych
II.4.1.1. Wspieranie rozwoju i zwiększenie dostępu do zróżnicowanych usług społecznych realizowanych w miejscu zamieszkania, zmniejszenie udziału pomocy instytucjonalnej
II.4.1.2. Zapewnienie dostępu do powszechnego i szerokiego wsparcia społecznego, w tym do opiekunów nieformalnych
II.4.1.3. Zapewnienie poradnictwa specjalistycznego w obszarze wsparcia społecznego dostępnego w społecznościach lokalnych
II.4.1.4. Wsparcie szkoleniowe i superwizyjne dla kadr zapewniających usługi społeczne
II.4.2. Wzmacnianie spójności i solidarności społecznej
II.4.2.1. Tworzenie i rozwój mechanizmów włączenia społecznego w oparciu o współdziałanie międzypokoleniowe i prawa człowieka
II.4.2.2. Prowadzenie działań na rzecz równego traktowania i przeciwdziałania dyskryminacji
II.4.2.3. Rozwijanie usług na rzecz niezależnego życia osób objętych wsparciem na podstawie mechanizmów włączania społecznego
II.4.2.4. Włączanie mieszkanek i mieszkańców do świadczenia wsparcia społecznego w środowisku lokalnym
II.4.2.5. Wzmocnienie kompetencji sieci centrów aktywności lokalnej do świadczenia usług społecznych
II.4.3. Wdrażanie innowacji społecznych oraz ekonomii społecznej i solidarnej
II.4.3.1. Integracja sieci podmiotów świadczących usługi wsparcia w zakresie ekonomii społecznej i innowacji społecznych przez stworzenie lokalnego modelu ekonomii społecznej
II.4.3.2. Stworzenie inkubatora innowacji społecznych i ekonomii solidarnej w oparciu o lokalne zasoby
II.4.3.3. Wzmocnienie współpracy ponadlokalnej i międzynarodowej w zakresie poszukiwania innowacji społecznych
II.4.3.4. Tworzenie i adaptowanie nowych form i narzędzi wsparcia, w tym włączanie do rynku pracy osób o szczególnych potrzebach
II.4.4. Rozwój infrastruktury oraz poprawa zarządzania i komunikacji w usługach społecznych
II.4.4.1. Pozyskanie infrastruktury lokalowej i przestrzeni publicznych w dzielnicach południowych w celu świadczenia usług społecznych
II.4.4.2. Rozwój dostępnej lokalnie infrastruktury usług społecznych dla osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym
II.4.4.3. Rewaloryzacja infrastruktury lokalowej i przestrzeni publicznych w celu świadczenia usług społecznych
II.4.4.4. Wykorzystanie systemu Gdańskiej Karty Mieszkańca do informowania mieszkanek i mieszkańców, zarządzania i integracji dostępu do usług społecznych
II.5. Budowanie wspólnot lokalnych i rozwój aktywności obywatelskiej
II.5.1. Rozwój aktywności i współpracy mieszkanek i mieszkańców
II.5.1.1. Integracja i włączanie nowych mieszkanek i mieszkańców do aktywności na rzecz innych oraz dobra wspólnego
II.5.1.2. Rozwój narzędzi wspierających aktywność mieszkańców w oparciu o współdziałanie
II.5.1.3. Tworzenie możliwości współzarządzania zasobami lokalnymi i praktykowania współpracy
II.5.2. Wsparcie zorganizowanych społeczności lokalnych
II.5.2.1. Rozwój i systemowe wsparcie centrów aktywności lokalnych jako przestrzeni działań grup formalnych i nieformalnych
II.5.2.2. Poszerzenie sieci centrów aktywności lokalnej o nowe dzielnice
II.5.2.3. Wzmocnienie poziomu integracji pomiędzy centrami aktywności lokalnej
II.5.2.4. Stworzenie systemu szkoleniowego i superwizyjnego dla kadr centrów aktywności lokalnych
II.5.2.5. Rozwijanie sieci organizatorek i organizatorów społeczności lokalnych
II.5.3. Wzmocnienie trwałości i niezależności organizacji społecznych
II.5.3.1. Wzmocnienie i rozwój stabilności, samodzielności, niezależności i sprawności działania organizacji społecznych
II.5.3.2. Rozwój współpracy z organizacjami społecznymi w zakresie realizacji usług społecznych, wspierania społeczności lokalnych i relacji z mieszkankami i mieszkańcami
II.5.3.3. Wykorzystanie potencjału rzeczniczego i strażniczego organizacji społecznych
II.5.4. Rozwój demokracji lokalnej
II.5.4.1. Kształtowanie postaw, świadomości, wiedzy i kompetencji mieszkanek i mieszkańców w zakresie dobra wspólnego i demokracji
II.5.4.2. Rozwój kompetencji osób i podmiotów prowadzących procesy partycypacyjne
II.5.4.3. Rozwój i wdrażanie procesów partycypacyjnych, w tym współtworzenie narzędzi wspierających ich prowadzenie
II.5.4.4. Współtworzenie mechanizmów wynagradzających zaangażowanie w procesy partycypacyjne
II.5.4.5. Włączanie mieszkanek i mieszkańców do wspólnego podejmowania decyzji dotyczących ich codzienności
II.5.5. Wzmacnianie tożsamości wspólnotowej mieszkanek i mieszkańców
II.5.5.1. Tworzenie wspólnotowej opowieści o mieście uwzględniającej różnorodność mieszkanek i mieszkańców oraz rozwój rytuałów społecznych kształtujących wspólnotę
II.5.5.2. Tworzenie przestrzeni do dialogu społecznego
II.6. Rozwój i efektywne zarządzanie gminnym zasobem mieszkaniowym i społecznym
II.6.1. Rozszerzenie oferty mieszkaniowej i społecznej
II.6.1.1. Budowa mieszkań przez spółki miejskie, rozwój gminnego i czynszowego budownictwa mieszkaniowego, realizacja celów Gdańskiego Programu Mieszkalnictwa Społecznego oraz deinstytucjonalizacji
II.6.1.2. Stworzenie oferty mieszkań dla wybranych grup zawodowych ważnych z punktu widzenia rozwoju miasta
II.6.1.3. Pozyskiwanie mieszkań w drodze zamiany mieszkań zajmowanych przez osoby ze szczególnymi potrzebami na mieszkania z dostępnymi usługami społecznymi
II.6.1.4. Budowa i dostosowanie infrastruktury społecznej dla osób w kryzysie bezdomności
II.6.1.5. Włączenie w gminną ofertę mieszkaniową założeń Społecznej Agencji Najmu
II.6.1.6. Utworzenie lub przystąpienie do Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej
II.6.1.7. Zabezpieczanie gruntów gminnych na cele prowadzenia polityki mieszkaniowej i społecznej
II.6.2. Wykorzystywanie lokali gminnych na realizację celów społecznych
II.6.2.1. Stworzenie sieci centrów aktywności lokalnej
II.6.2.2. Wykorzystywanie istniejących zasobów lokalowych na realizację usług społecznych, w tym na rzecz Gdańskiego Programu Mieszkalnictwa Społecznego
II.6.2.3. Zintegrowanie usług polityki mieszkaniowej z pomocą i integracją społeczną, a także ochroną zdrowia
II.6.2.4. Rozwój i wzmocnienie oferty mieszkaniowej z usługami wsparcia dla osób zadłużonych i zagrożonych bezdomnością, doświadczających wykluczenia mieszkaniowego
II.6.3. Skuteczne zarządzanie zasobami lokalowymi gminy
II.6.3.1. Modernizacja gminnego zasobu mieszkań i lokali usługowych
II.6.3.2. Adaptacja istniejących budynków niemieszkalnych w celu włączenia ich do gminnego zasobu mieszkaniowego